Een programma in het teken van de themareeks Dossier Johannes Brahms, die Concert- en congresgebouw de Doelen en het Rotterdams Philharmonisch Orkest dit najaar presenteren. De één houdt van Brahms vanwege het fluweel van de traditie. De ander beschouwt hem juist als een wegbereider van de twintigste eeuw. Dat laatste vond Arnold Schönberg, de componist die met zijn twaalftoonsmuziek het radicale pad bewandelde. Brahms de vernieuwer, of Brahms de traditionalist? Een Bachcantate belicht de liefde van Brahms voor oude muziek. In het slotkoor van deze vroege cantate past Bach de techniek van de passacaglia toe en bouwt zo een hele wereld op een eenvoudige baslijn. En via de Passacaglia van Anton Webern, een leerling van Schönberg, biedt chef-dirigent Yannick Nézet-Séguin zicht op Brahms twintigste-eeuwse erfgenamen. Van de meester zelf klinkt de Vierde Symfonie, met die grandioze Passacaglia-finale. Na de première was niet iedereen enthousiast en ook een aantal orkestleden liet zich kritisch uit. Gelukkig mocht de componist vlak voor zijn overlijden alsnog luide bijval voor het meesterwerk incasseren.

Anton Webern (1883 - 1945)
Passacaglia

Johann Sebastian Bach (1685 - 1750)
Cantate Nach dir, Herr, verlanget mich BWV150

Johannes Brahms (1833 - 1897)
Symfonie nr.4

Rotterdams Philharmonisch Orkest
Cappella Amsterdam
Lucie van Baaren sopraan
Dorien Lievers alt
Jon Extabe-Arzuaga tenor
Pierre-Guy Le Gall White bas

Yannick Nézet-Séguin dirigent

De inleiding door Huib Ramaer start om 19:30 u (i.p.v. eerder aangekondigde 19:15 u).

Foto van Yannick Nézet-Séguin: Marco Borggreve

Concert

Tickets

Cappella Brochure 2017 2018

Have a look at our new brochure 2017-2018!

Click here

Receive news about Cappella Amsterdam