Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Cantate Ich will den Kreuzstab gerne tragen BWV 56
Aria Komm, süßes Kreuz uit Matthäus-Passion BWV 244
Oster-Oratorium BWV 249

Cappella Amsterdam & Orkest van de Achttiende Eeuw o.l.v. Frans Brüggen

m.m.v.
Ilse Eerens, sopraan
Michael Chance, alt
Marcel Beekman, tenor
Henk Neven, bariton
David Wilson-Johnson, bas

Cappella Amsterdam en het Orkest van de Achttiende Eeuw presenteren vanwege het paasfeest een drieluik met religieuze en aardse Feestklanken. Bachs stralende Oster-Oratorium is net zo indrukwekkend als zijn passies maar wordt zelden uitgevoerd.Kommt eilet und laufet, ihr flüchtigen Füße zogenaamd Paas-Oratorium of Oster-Oratorium is een compositie geschreven voor Paaszondag en door Bach zelf oratorium genoemd. Het werd in zijn huidige vorm waarschijnlijk voor het eerst uitgevoerd op Paaszondag in 1735 in plaats van de voor die zondag gebruikelijke paascantate. In stijl, lengte en instrumentatie vertoont het werk overeenkomsten met Bachs wereldlijke cantates. Het Paasoratorim onderscheidt zich van alle andere geestelijke composities van Bach door een gezongen handeling - d.w.z. het verhaal wordt niet door een Evangelist verteld - en door het ontbreken van koralen. Het werk sluit hiermee aan bij de dramatische Italiaanse oratoriumtraditie.

Concert

Tickets

Cappella Brochure 2017 2018

Have a look at our new brochure 2017-2018!

Click here

Receive news about Cappella Amsterdam