Er is maar weinig muziek die zo barst van de feestvreugde als het begin van het Weihnachts-Oratorium. De pauk die het thema slaat, de trompet met zijn stijgende fanfare en het orkest dat neerfladdert als gouden confetti. Bach wist precies wat hij deed met zijn noten en zo verbeeldde hij heel bewust het neerdalen van God op aarde. Die bewuste arbeid maakt het wonder van deze muziek alleen maar groter. Veelvuldig verwijst de componist in dit werk over de vreugdevolle geboorte van Jezus naar diens jammerlijke einde en de Verlossing, bijvoorbeeld in een verstopt citaat van het passiekoraal dat we kennen uit de Matthäus-Passion. Dankzij de vele muzikale diepzinnigheden kunnen wij ons over het Weihnachts-Oratorium blijven verbazen. Uit zes losse cantates voor verschillende kerkdiensten rond het kerstfeest heeft Bach een hechte eenheid gesmeed. Dit was bij de première in de winter van 1734-1735 absoluut nieuw in de liturgie van de stad Leipzig. 

5 - 9 december

Tonkünstler-Orchester Niederösterreich
Cappella Amsterdam

o.l.v. Daniel Reuss

Carolyn Sampson - sopraan
Marianne Beate Kielland - mezzosopraan
Thomas Hobbs - tenor
Roderick Williams - basbariton

21 december

Le Concert Lorrain
Cappella Amsterdam
o.l.v. Daniel Reuss

Hana Blažíková - sopraan
Marie-Claude Chappuis - alt
Thomas Hobbs - tenor
Peter Harvey - bas

Programma

Johann Sebastian Bach - Weihnachts Oratorium BWV 248

Concert

Tickets

Cappella Brochure 2016 2017

Interested in our brochure 2016-2017?

Request now

Receive news about Cappella Amsterdam